Registreren
FAQ
Vacatures
Contact
FR
-
EN
-
NL
Log hier in
Winkelwagen:
Winkelwagen is leeg
voorzitter
internationalisering
Welkom
Ergotherapie Vlaanderen
Ergotherapie Vlaanderen
Missie
Statuten
Visie
Werking
Algemene Vergadering
Raad van Bestuur
Cellen
Ergotherapie
Visie
De cliënten
Effect ergotherapie?
Waar werken ergotherapeuten?
LevensLang Ergo Leren
Bijscholing
Eigen bijscholingen
Externe bijscholingen
Ergo studeren
Ergo studeren
Wintermeeting
Wintermeeting
REVA
REVA
EDiTh
EBP/het OKE
Het OKE
Het OKE
Leden
Missie en visie
Aanbod OKE
EBP
EBP en zijn praktijk
EBP-literatuur
Ergo's & innovatie
Ergo's & innovatie
Expertise
Expertise delen
Studenten/VLOE-S!
VLOE-S!
VLOE-S!
Leden van VLOE-S!
Verslagen vergaderingen
SPOT Europe
Projecten
Ergotherapie studeren
Ergotherapie studeren
Na je Bachelor diploma
Werken als ergotherapeut
Studenten en Ergotherapie Vlaanderen vzw
Waarom lid worden?
Projecten
Prijs Ergotherapie Vlaanderen
Lidmaatschap
Tarieven
Ledenvoordeel
Waarom word je lid?
Zoek een ergotherapeut in uw provincie of gemeente via onze Ergotherapie Vlaanderen
Zoeken
U bent hier:
Welkom
>
Ergotherapie
> Visie
Visie
De cliënten
Effect ergotherapie?
Waar werken ergotherapeuten?
Visie op het beroep ergotherapie
Een ergotherapeut begeleidt mensen van alle leeftijdsfasen
in het terugwinnen, verbeteren en/of in stand houden van
hun functioneren in hun leer-, leef-, werk- en ontspannings
situaties.
De middelen van de ergotherapeut zijn alle activiteiten/handelingen die de
mensen in die situaties kunnen doen (VE, 2009).
Om deze missie te voltooien, hanteert Ergotherapie Vlaanderen (EV)
en het Vlaams Overleg Ergotherapie (VLOE) een visie die steunt op 5 pijlers:
1. De kern is
handelen
van
2. de
cliënt
in een specifiek
handelingscontext
in functie van
3. de
kwaliteit van leven
, waarbij de ergotherapeut
4. zich duidelijk
profileert
in relatie tot
5. de
maatschappelijke veranderingen
en tendensen.
De ergotherapeut is in zijn beroepsuitoefening sterk gefocust op het analyseren
en centraal plaatsen van de activiteit -het handelen- als middel en/of doel in kli
nisch redeneerproces (1).
Hij zoekt met de cliënt op een creatieve en doordachte wijze naar de betekenis v
an het handelen in functie van zijn participatie aan het dagelijks leven.
Hij is e
xpert in het doelgericht mogelijk maken van deze handeling(en) binnen de spe
cifieke handelingscontext van de cliënt.
Hierbij streeft de ergotherapeut naar een optimale kwaliteit van leven van de
individuele cliënt gericht op automie, participatie, zelfzorg, arbeid/opleiding,
sociale relaties en/of vrije tijd.
De kern van het ergotherapeutisch handelen is gebaseerd op een dialooggerichte
samenwerking met de cliënt en het cliëntsysteem vanuit een empowerende (2)
holistische attitude.
Om zich als deskundig paramedicus te profileren, is hij gedreven in het onder
bouwen van zijn therapie op basis van evidence based practice (3) en op resultaten t
oegepast wetenschappelijk onderzoek.
Zijn assessment (4) is specifiek gericht op het in beeld brengen van het dage
lijks functioneren van de cliënt.
De ergotherapeut bewaakt binnen dit proces steeds de persoonlijke verwachtingen
van de cliënt en het cliëntsysteem.
De ergotherapeut is innovatief in het zich profileren binnen de snel veranderen
de maatschappij. Hij zoekt actief naar nieuwe interventiedomeinen en doelgroe
pen en bewijst zijn complementariteit met andere (para)medische disciplines.
Als kwaliteitsvol ergotherapeut creëert hij kennis, deelt hij kennis en past hij de
ze kennis toe. Hij leert en professionaliseert zich levenslang door internationaal,
intercultureel en interprofessioneel samen te werken.
Op deze wijze versterkt hij de occupation based science (5) beroepsuitoefening.
(1) Proces van redeneren waarbij relaties gelegd worden tussen de beperking/ziekte van
de cliënt en de levenssituatie van de cliënt.
(2) Een houding waarbij de therapeut de cliënt coacht in het nemen van zelfstandige
beslissingen over de regie van zijn eigen leven.
(3) Op basis van bewijsvoering terug te vinden in literatuur en onderzoeksresultaten.
(4) Een meetinstrument/onderzoeksinstrument. Een hulpmiddel om gegevens te
inventariseren en te implementeren.
(5) Een sociale wetenschap, gericht op het begrijpen en beschrijven van de complexiteit van het handelen in het menselijk leven.
VE 02/2009
Word lid
Vacature ingeven
Stel een vraag
Uw login gegevens:
Uw login of wachtwoord vergeten?
wachtwoord vergeten?
Inloggen
Registreren